Zebranie danych nie jest ostatnim etapem procesu badawczego. Dopiero w momencie zebrania danych możemy odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania dotyczące interesujących nas aspektów badanej rzeczywistości społecznej. Nim to jednak nastąpi, konieczne jest wstępne przygotowanie danych uzyskanych w badaniu, poprzedzające wnikliwą analizę jakościową i ilościową zebranego materiału. Analiza ta sprowadza się do następujących procedur:
Weryfikacji, czyli postępowania obejmującego wszystkie te czynności, których celem jest ustalenie czy i jaką wartość naukową posiada zebrany materiał. Obejmuje ona nie tylko te czynności, których celem jest sprawdzenie zgodności sposobów zbierania danych z przyjętym wcześniej planem badań, ale również zalicza się tu wszystkie te czynności, których celem jest sprawdzenie samych zabranych danych. Weryfikacja ma również na celu eliminację deformacji danych, które mogą się pojawić np. na skutek zaangażowania emocjonalnego respondentów, nieszczerości, obaw itp. Proces ten ma charakter wstępny, gdyż ostateczną weryfikacją jest konfrontacja wyników badań z rzeczywistością społeczną, której to badanie dotyczy.
Selekcji dokonywanej po przeprowadzeniu wstępnej weryfikacji danych. Selekcja jest procesem dwuetapowym, z których pierwszy powinien polegać na wyselekcjonowaniu spośród nagromadzonych danych tych, które są rzeczywiście potrzebne ze względu na temat prowadzonych badań, a celem drugiego jest uporządkowanie danych według stopnia ich ważności.
Klasyfikacji polegającej na gromadzeniu i podziale danych według przyjętych przez badacza cech, np. zebrane wypowiedzi dzieli się według cech, których wyróżnienie badacz uważa za konieczne.
Kategoryzacji będącej niekiedy pierwszą czynnością porządkującą dane. Sposób tego porządkowania zależy od rodzaju danych oraz od techniki ich zbierania. W przypadku metody ankietowej należy, po pierwsze sprawdzić czy zebrane od respondentów ankiety SA należycie wypełnione, a po drugie konieczne jest zakodowanie pytań i przeniesienie ich na perforowane karty umożliwiające zsumowanie uzyskanych odpowiedzi i dalsze ich opracowanie. Kategoryzacja polega na łączeniu danych, np. wypowiedzi respondentów ze względu na wspólne ich właściwości w określone kategorie.
Skalowania, czyli takiego postępowania, które umożliwia pewnym właściwościom interesujących badacza przedmiotów, przyporządkować wartości, liczby lub inne symbole w celu uporządkowania badanych stanów rzeczy i wyrażenia ich za pomocą liczb lub wartości.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.